okenko.jinak.cz -> www.okenko.org
Nacházíte se v archivu okénka, nové články a aktuální akce naleznete na nových stránkách!
okenko
Bily stit svetlusky vlcata nadeje rs a rg akce ventilacka

Střediskové akce

Přehled tradičních i netradičních akcí našeho střediska. Některé se konají pravidelně a některé z nich různě obměňujeme...

SKAUTSKÝ DEN
Toto je jedna z propagačních akcí našeho střediska. Pořádáme jej každé září na Vratislavově náměstí a nově i v prostorách nádvoří zámku. Při zahájení Skautského dne se na táborový stožár slavnostně vztyčí vlajka a může začít odpoledne plné her a ukázek skautské činnosti. Každý návštěvník si může vyzkoušet co takoví skauti dělají. A můžu vám říci, že to zkoušejí nejen děti, ale mnohdy i jejich rodiče. Však od toho tu jsme. Trpělivě vysvětlujeme, odpovídáme na četné dotazy a hlavně ukazujeme. Třeba jak se lasuje, vážou skautské uzly, rozdělává oheň bez sirek a podobně. Každý návštěvník má možnost si koupit za symbolickou cenu nějakou laskominu kterou ve vojenské kuchyni tvoří naše sestry. Děti mají možnost zkusit zdolat tzv. Skautský minivýcvik, což je deset různých úkolů a zkoušek. Například různé úkoly poslepu, řezání dřeva, zkoušky míření a v neposlední řadě jsou to oblíbené lanové aktivity. Každý rok si minivýcvik vyzkouší stovka dětí, kteří se sami nebo se svými rodiči přijdou na nás podívat. V posledních letech tato akce splynula s dnem dětí, na kterém se pořadatelsky podílíme s dalšími výchovnými a vzdělávacími subjekty města.

VÝLET PRO RODIČE
Tyto výlety jsou určené všem rodičům a sourozencům členů našeho střediska. Výlety v minulosti směřovaly například do Pavlovských vrchů, Sloupso-šošůvských jeskyní, Světlé nad Sázavou. Tam jsme při prohlídce krásných zákoutí řeky Sázavy navštívili i legendární Sluneční zátoku, tábořiště, na kterém tábořil se svým oddílem Jaroslav Foglar. Dále to třeba byla návštěva stanice ochránců přírody, kde jsme si zblízka mohli prohlédnout různé denní i noční dravce. Na jiném výletě jsme prozkoumávali pohraniční pevnosti poblíž česko-polské hranice nedaleko města Králíky. Při výletu do Prahy jsme mimo jiné, využili možnost prohlédnout si právě vystavované Korunovační klenoty. Na každém výletě se najde něco, co každého potěší či zaujme a proto jsou tyto akce mezi rodiči vcelku oblíbené.

DEN DĚTÍ
Při této akci většinou spolupracujeme s novoměstskou Lidovou školou umění, Domem dětí a mládeže a novoměstskými školami. Na náměstí na jedno odpoledne vzniknou různé atrakce pro děti, které si zde mohou vyzkoušet své síly, odvahu a zručnost. V posledních letech se koná tato akce více dní...

CHARITATIVNÍ AKCE
Naše středisko se často zúčastňuje celorepublikových charitativních akcí, či je samo pořádá. Mezi ty celorepublikové můžeme zařadit například Květinový den, který je určen na podporu boje proti rakovině, Den Dobré vůle, kdy pomáháme zviditelnit nadaci Výbor Dobré vůle, který založila paní Olga Havlová. Během válečného konfliktu v bývalé Jugoslávii jsme několikrát pořádali charitativní sbírky různého potřebného materiálu. Nově se také aktivně podílíme při sbírce Kapka Naděje při které se umývají okna aut u benzínových pump a propaguje se činnost nadace pro transplantaci kostní dřeně. Rozdávání betlémského světla, Tříkrálová sbírka, patří také, kromě zpívání koled na náměstí a v penzionu již mezi naše tradiční vánoční akce. Charitativních akcí je velké množství a tak se každoročně věnujeme pouze některým z výše uvedených.

SKAUTSKÉ ZÁVODY
Skauti mezi sebou závodí velice rádi. Vždyť jejich činnost, to je vlastně hra, takový velký závod. Pořádáme několik závodů. V zimě využíváme sněhové nadílky pro uspořádání závodů v běhu na lyžích, na jaře a na podzim jsou to zase závody běžecké. Každý závodník ať se umístí jakkoli, obdrží diplom a malé ocenění. Také o občerstvení zdarma nikdy není nouze. Po závodech si společně ještě zahrajeme několik her v lese a rozcházíme se spokojeně domů. V poslední době se tyto závody pořádají jako součást celoročních závodů s názvem IRON SKAUT. V jednotlivých etapách každý soutěžící sbírá body za své umístění které se na konci roku sečtou a vyhodnotí se v jednotlivých věkových kategorích vítěz, který má nárok nosit titul IRON SKAUT a dokud jej neporazí někdo jiný má v úschově i putovní pohár. Nepořádáme ale jen závody v rámci střediska. Již jsme si několikrát vyzkoušeli zorganizovat závody pro okres, kraj i celou republiku. A to jak sportovní, tak i ve skautských dovednostech.

EKOLOGICKÉ AKCE
Naše středisko má tu výhodu že působí v Chráněné krajinné oblasti, kde je krásná příroda. Však proto také je hojně využívána turisty, kteří se ne vždy chovají v přírodě tak jak by měli. Proto se skauti z celého našeho okresu aktivně účastní ekoakce OSMISTOVKY. Mají za úkol obejít všechny turisticky nejnavštěvovanější místa, což jsou ve většině případů nejvyšší vrcholy Žďárských vrchů, proto ten název. Sbírají odpadky, likvidují ohniště či černé skládky. Také pomáháme našemu městu aby bylo čisté. Každé jaro, kdy se pod zbytky tajícího sněhu objevuje často spousta odpadků vyrážejí skauti vyčistit park Koruna a jeho okolí. Další akcí bývá PET-MAN což je projíždění Vysočiny na kolech a sbírání PET lahví z příkopů u silnic.

COUNTRY BÁL
Country bál bývala jedna z nejoblíbenějších střediskových akcí. Konala se začátkem roku v pohledeckém kulturním domě. Páteční večer slouží k přípravě starších členů. Ti nacvičují tance, které budou druhý den učit ostatní. V sobotu dopoledne pak vypukne hlavní bál. Je to celý den plný tance, zpěvu a spousty her ve stylu Country. V posledních letech tuto akci vystřídaly různá herní odpoledne typu Maškarní bál, Skotský ples, Střediskový festival a podobně.

LETNÍ TÁBORY
Ke skautskému životu samozřejmě neodmyslitelně patří táboření. Naše středisko má dvě tábořiště nedaleko Nového Města. To první – Podolí používají novoměstští skauti již od roku 1968. Konalo se zde již mnoho táborů, protože nevyužité turnusy nabízíme i "neskautským" organizacím působícím v Novém Městě i širokém okolí. V období těsně po revoluci zde tábořilo naše středisko vždy společně. Ale postupem času se naše středisko začalo velmi rozrůstat a tak od roku 1993 táboří oddíly odděleně. Druhé tábořiště se jmenuje ZUBRŠTEJN. Leží nedaleko obce Řečice, kde svého času působil také skautský oddíl, který tábořiště v roce nalezl. I toto tábořiště je každoročně využíváno ke skautským táborům. Netáboříme vždy stále na stejném místě, díky spolupráci s ostatními skauty jsme se podívali i na jiná tábořiště. Naše tábory se konaly například nedaleko Polné, u Jedovnic, svoji oblibu jeden čas získaly i Toulovcovy Maštale.

ZIMNÍ TÁBOŘENÍ
Tábor v zimě? Táže se asi mnohý z Vás. Myslíte si, to jsou skautící určitě někde zalezlí ve vytopené chatě a nevystrčí ven ani špičku nosu. Asi vás zklamu, ale není to pravda. Toto táboření je opravdu venku a k jeho uskutečnění používáme pravý indiánský stan Týpí, ve kterém může hořet i oheň. Ten vytopí vnitřek stanu na přijatelnou teplotu aby se v něm mohlo ve zdraví přebývat. Toto táboření je určeno jen pro Rovery, což je skautská věková kategorie pro chlapce od 15 let. Pár dní po Štědrém dnu se táborníci zbalí a odcházejí na tábořiště, kde přečkají ve stanu často hodně mrazivé dny a noci až do Silvestra, kdy zde společně a bez alkoholu, oslaví příchod nového roku. Venkovní teploty klesají, hlavně v noci, hluboko pod bod mrazu a tak se často stává že uskladněné potraviny nejdou ven ze svých obalů jinak než za použití "drobného násilí". Na Nový rok dopoledne se tábor sbalí a jeho účastníci odcházejí zpět do civilizace.

Fotografie z některých výše uvedených akcí najdete zde nebo na naší fotogalerii fotogalerie.okenko.org
vytisknout autor: Mládě vloženo: 11. 10. 2003 (Milda) 56017x nahoru

okenko

bleskovky

Sestra Marie Kružíková
Dne 9.11.2013 se rozloučíme se spoluzakladatelkou dívčího skautingu v našem městě v 10.30 na kostelíčku.Bylo jí 97 let. Šerif
(07.11.2013) Šerif
Fotky z kol
jsou zde.
(11.07.2013) Vilík
Další beruščí fotky
Z čarodek a z pampeliškové družinovky.
(16.05.2013) Vilík
Akce pro rodiče a Berušky
proběhne vzhledem k počasí z větší části pod střechou kulturáku v Pohledci.
(09.05.2013) Vilík
Zdražení tábora Naděje
Bohužel jsme se rozhodli zvýšit letos cenu letního tábora na 3800,- Kč. Důvody jsou dva: Jednak je tábor o 4 dny... více
(29.04.2013) Teo

bily stit

info

OKÉNKO do života novoměstských skautů - zpravodaj střediska 615.02 Bílý štít Nové Město na Moravě